ja det är.. inte som vanligt ibland

började dagen med en yoga. vi lärde oss hur man är avslappnad på riktigt.. kunde knappt hålla mig för skratt då vi skulle utföra dessa övningar.  såg nog ganska så kul ut.. nästa vecka ska vi lära oss att stå alxelstående..

sen massa lektioner och prov . vi lärde oss hur man skriver en thank you note på rätt sätt, kan ju komma väl till pass.

sen åt vi faktiskt middag med geetica, vår indiska lärarinna

mandarin på det

nu är jag helt slut..

måste berätta något kul, blev intervjuad idag. killen som knappt sa ett ord eng utan pratade en blandning av eng och kinesiska skulle ställa fem frågor
var kommer du ifrån, standard
vad tycker do om skolan
vad tycker du om maten
vad tycker du om taiwaneser
och så frikortet gillar du film?! den stämmer ju in bland dessa frågor?!

ohanna fick agera modell igår för några glasögon.. det är annurlunda här på något sätt

Stage 3

Understanding stage

the third stage is characterized by gaining some understanding of Taiwan's culture, country and it's people. You will get a new feeling of pleasure and sense of humor may be experienced. you should start to feel more of a certain psychological balance. During this stage you won't feel as lost and should begin to have a feeling of direction. At this point you are more familiar with the environment and have more of a feeling of wanting to belonge

detta är steg tre i den så kallade kulturchocken.. det känns som om dåde jag och johanna har kommit hit nu, vi börjar förstå varför det är på ett vist sätt osv. det tar verkligen tid att passa in sig i en ny kultur..

vi började morgonen med en mysig frukost ute! idag har vädret vart underbart, men vi tillbringade en tung förmiddag i sysalen för att göra färdigt vår kjol.. det tog sin lilla tid.. och jag tror inte jag någon gång har använt en sprättare så flitigt under så kort tid. hoppas att vår kära lärarinna inte tittar för noga..

men en tung morgon kräver en belöning. vi gick och köppte glass och gottade på en filt i gräset medan vi läste på vårt prov som vi har imorgon!

så när jag kom in till dormet inför kinestiska hittade jag ett stort paket..

tack mamma för det bästa! svenskt godis och massa gott! det behövde jag! ikväll blir det filmmys !

love ifrån taiwan

Johanna och Jag

supersöt bild i äkta taiwanesisk anda, var bara tvungen att lägga upp den, den är från vår middag med spanjorerna i fredags!

Te odlingar i Pinglin!

Jag och johanna klev upp, morgonen var tidig och ingen taiwanes hade vakant än..
eller någon hade nog gjort det, men det var dax för oss att ta oss till en teodling och ett te museum.
bad en dam att fota oss

vilket gick sådär, då vi knapt var med på bilden..

som vanligt var det vi och alla söta gamlingar, verkar som om ingen ungdom uppskattar att resa i bergen, konstigt..?!

det är på detta sätt det ser ut när vi tar oss runt i taiwan.. men utsikten var underbar

det fanns jättetekannor också, det gick inte att tvivla på att vi kommit rätt

sen gick vi på teprovningar. det fiinns en lite kopp som vi försokte dricka ur först, men den är endast till för att hälla tet i en anna kopp med och sedan lukta på ångan ifrån den första koppen för att känna tets arom..

rätt ja, lukta i luktkoppen och dricka ur den runda!

vi sprang på några söta hemmafruar som hittat varandra då deras män jobbade i Taiwan.. kul?

sen var det dax för museumet, där man kunde läsa hur man på rätt sätt förbereder te, beroende på vilken sort du ska dricka och vilken säsong det kommer ifrån.. det är en hel vetenskap.. men jag trodde inte att teblad såg ut så här när det växer

eller att buskarna odlas så här

jag i ett utav alla odlingsfält som fanns

te rullas också för han, något jag inte hade kolla på, pilligt arbete

efter all denna info var det dax att vila lite, på en underbar utsiktsplats

där vi gottade oss i solen

staden var en gammal testad, mysiga små gator fanns delvis bevarade

sen var det dax för hemfärd, då vi hade kinesiska igen ikväll.. vilket inte var allt för lätt.. men men

innan dess var det dax för en värdig avslutning på trippen

denna veckan har vart så bra, måste nog säga att det är en av de bästa har i Taiwan.. humöret är på topp och man börjar njuta av tiden här, man är inne på sluttampen!

känns inte helt ok med detta nya viruset som sprids runt om i världen.. känns inte helt ok..

nu har jag laddat ner kinesiska på ljudbok.. kanske skulle vara något bra tänkre jag=)

Måndag

Middagen på people igår, helt galen!

riktigt fint ställe, låter bilderna tala för sig själva.. dekorationen  är förrätten!

drinkar och ingång=)
för att komma in på stället var man tvungen att stoppa in handen i en grej som kände av rörelsen och öppnade dörren!

Jag vaknade imorse och såg att johanna läst lite på morgonen, undrar dock hur hon har koll på sidorna?!

Idag har det vart en riktig måndag, mina och emmas provpapper hade blivigt förväxlade så det fick vi fixa, sen skulle vi sy en dragkjedja i kjolen, som blev ok efter 5 försöket..

tur att jag hade min johanna! bra med stöttning i sylabbet.

efter en god och stärkande lunch åkte vi in till ximen och tittade i butiker. hittade den finaste klänningen. men all shopping tog musten ur oss, så det blev starbucks fika, mycket mysigt och behövligt..

sen blev det shida nightmarket. vi åt de godaste dumplings jag ätit och sen en jättegod kinesisk variant av wraps..
och fotade skor i massor!

och några svart så klart!

Men nu ska vi sova här tror jag

imorgon ska vi iväg till en stad som har mycket teodlingar och gamla tehus! kan vara intressant

mandarin imorgon också.. låter gott!

söndag

födelsedagsmiddag och fixardag

det tar tid att fixa allt.. men vi har haft en jättemysg morgon med god frukost, tvättat allt och fixat cv brev osv..

ikväll ska vi iväg och fira elias som fyller 22

vi ska till ett ställe som heter people.. kan ju bli hur bra som helst..

den som lever får se

men det känns verkligen som om vi måste ta tillvara på livet och tiden som är kvar här nu. vi har bara 8 veckor kvar, och det kommer bara att springa iväg tror jag. en optimistisk syn på tillvaron har vi iallafall nu. det känns som om vi lyft hela vår resa med glädje nu..

love

lördag fixar dag.. tror jag!

vi ficxade mönster och klipte alla delar till de olika mönstrerna som vi fått

vi avslutade också våra fina pappersstygn.. så bra

började göra oss ordning för utgång men fick reda på att den hade blivigt inställd halv åtta. lite segt, när vi stod klara för att gå.. men vi löste det fint..

vi hade den mysigaste middagen med spanjorerna på ett ställe som heter dozo. mycket skratt och god mat

en taxi hem och sen var vi klara för denna lördagen, blev så mycket bättre än vad vi hade hoppats på..

fredag back to reality

jag och johanna kastades in i skolans värld fredag morgon, efter att vi haft en avskedsfrukost i strålande solsken  för emma som skulle iväg till flygplatsen och möta oskar som hittat till Taiwan

vi började dagen med att sy parabolic designs på papper. det blir finare än vad man tror.

sen var det dax för lunch och förberedelse för uppsminkningen i personal style and image.
vi blev så snygga och inte ett enda klagomål vi fick.. förutom att vi var för bryna nu för vår fundation.. men det viste vi redan.

och en genomgång om hur vi skulle sy en kjol, en lektion som vi missat när vi vart borta på Bali

johanna i vår kära sysal

dax att ta tag i lite vardagsysslor var det också.. så det blev bussen till carrefour för lite shopping av mat osv..fick en rikitgt god kvällsmats picknick  synd bara att myggorna tyckte lika bra om oss som vi tyckte om maten.. ca 20 min uthärdade vi inann vi gick in. men det var värt det.. för kvällen var underbart varm

filmen denna kvällen var flyga drake.. den var hur bra som helst!

Torsdag mer fabriker..

fast först frukost tidigt.. har jag nämnt att de brukar äta lite konstiga saker? vad sägs om jodnötter och en varm buffe med ris grönsaker och annat odefinierbart.. blev lite tost.. men sen kom en omelett liknande sak, som var jättegod!

pigga och glada på morgonen.. på väg till kareokie bussen..

fabriker;

Eclat - deras trikåtillverking

detta är nikes höskollektion!

universial webbing - ett företag som tillverkar bälten och band till väskor, olika vavda bälten och militärbälten

Great Bell - ett tryckföretag som färgade och tryckte med schabloner, roller och digitalt.

en god lunch avnjöts också.. om man gillar hela höns som kokts med fötter och allt. grisknän, njurar och annat gottit..

hem igan och sen var det dax för en svenska kväll ute. det var en ölkväll som anordnats av svenska exportrådet.
de ca 20 sevenskar som fanns här träffade vi, en äldre generation och en genernation som studerade här. mucket intressant måste jag säga..

säng dax!

fabriksbesök onsdag

varför varva ned efter en resa då man kan åka på en ny?

klockan ringde tjugo i sex, väska stod ompackad och det var bara att ge sig av till bussen. vi har fabriker att besöka.
gott med en lugan morgon på bussen tänkte vi, då kan man ju ändå sova lite eller?
nej inte i Taiwan, här är det kareokie som gäller på bussar även om klockan bara är kvart över sju på morgonen. hela bussen hade ett stereo system som hette duga och ett antal mikrofoner.. härligt, detta skulle bli långa dagar i bussen förstod vi..

snabb fabriksgenomgång;

Eclat - fabrik som tillverkar trikå och funktionsmaterial till bla nike, adidas, h&m, calvin claine och miss sixty.

de hade sina egna måttdockor och symaskinerna som användes är samma sort som vi använder i skolan här

Shung Shen - färg och berednings företag

SHK - stickningsföretag som tillverkade stickade mössor, väskor och hattar.

Taiyuen textile company - en fabrik som tillverkade demin och olika bomullsvaror ifrån ren bomull, spingingen av den och  vävning till tyg

gurra med det fina munskyddet vi fick och alla maskiner och steg..

lunchen vi fick denna dagen var full med massa små hela miniräkor med huvud och allt.. var sådär gott att äta.. hoppade räkorna faktiskt..

vär frame på hotellet vinakade vi av jenny som skulle åka till thailand och träffa familj och pojkvänn. hotellet visade sig vara jättefint. vi tog en promenad på stan och tog en mysig buffemiddag med kyckling nudlar sallad frukt och glass till efterrätt.. så gott!

Bali - Tisdag

sista morgonen och utsikten ifrån vårt hotellrum

det var också dax för alek och emelie att åka tillbaka till thailand

det var en lite av en sorglig frukost (fast galda miner på fotot)

johanna alek och emelie

sen blev det en sista solning för mig och johanna vid polen och en avocadodrink på det

vi hade även beställt lite pressenter hem som det arbetades flitigt med..

och lunch på det

den berömda curryn och Gado-Gado

jag hoppas verkligen att jag kommer att kommatillbaka till denna underbar ö någon dag. den ar absolut en av de vackraste platerna på jorden!

haha den sista bilden inta allt för vacker med det är ju ändå den sista!.. living the dream at bali

Bali - Måndag

man vet aldrig vad man får om man vågar exprimentera lite med frukosten.. haha nu var det dax för att variera sig lite, så det blev rispudding (inte alls god) och pannkakor med inbakade bananer i. detta var en stor hitt, speciellt med den nyrivna kokosen man fick till!

sen var det strand dax! (efter ett besök på hardys för lite snack shopping, hem till hotellet igen för att vi glömt solskyddet)

en helt underbar dag igen

solen var lömsk dock.. tur att vår kille på stranden hade aleovera i sin trädgård hemma

bra för solbrännan och huden. men nu var det dax för kuta igen och en sista kväll på bali!

ett stort gäng var vi som tog en middag på ett nytt ställe på poppis 2

massa glada människor! och ett sista besök på sky garden och en glass på det, en värdig avslutning!

Bali - Söndag

en god natts sömn, sen var det dax för en frukost på det mysiga stället. killen som drev hostelet var så snäll. Vi packade våra saker och begav oss mot cafe, för en sista fika innan nästa destionation. På vägen gick vi förbi en skola. utanför den stod det en en kille med en glassvagan och sålde glass till de små barnen. de fick så lite glass, men de var helt överlyckliga.. så lite som kan glädja.

det kändes så i allmänhet på bali. människorna var lyckliga för det lilla. de hade sitt lilla cafe på stranden, eller sålde sina små halsband. de viste ingen annan stress eller verklighet. det hade vart svårt att passa in dem i en västerlänsk storstad. livet de har här är så okompliserat. de jobbar för att fa mat på bordet och lever dag för dag. så är det inte hemma, det känns som om många glömmer att leva i nuet.. men samtidigt var det många på bali som tog till droger för att få lite spänning i tillvaron.. för hur kul ar det i längden att stå på en strand hela sitt liv utan någon större utmaning?

efter en god fika på cafe, och ett misslyckat försök att skicka hem vår shopping då posten var stängd, var vi åter på väg. nu skulle vi till white sand beach, en otrolikt vacker strand

vi var nästan helt själva på stranden och bilresan till stranden bjöd på ett underbar och förvånansvärt grönt landskap.

det första vi fick göra var att bära all vår packing ner i en haltimme för att komma till stranden då bilen vi hade var för låg för att vi skulle kunna ta den hela vägen ner till stranden. efter denna svettiga promenad var vi helt överlyckliga då alek fixade kokosnötter till oss, som en kille kom och hackade upp på stranden. man kunde knap tro att det var sant, här befann jag mig på den vackraste strand jag någonsin sett och vi drack kokosmjölk ur nyplockade kokosnötter!

natten spenderade vi i candidsa, en by ca 25 min bort ifrån stranden. här är det bästa stället för dyking tydligen. men det han vi inte med..

efter en god middag på en mysig restaurang i närheten blev det en god natts sömn

Bali - Lördag

det tog verkligen emot att lämna ritas hotell och den underbara ffrukosten,, men vad gör man inte när det är dax för nya upplevelser?!

resan styrdes nu mot Ubod, en spirituell by mitt på Bali, hit kommer alla kalifonska kvinnor på semester och för yogan.

vi tog in på ett hostel och blev bjudna på en banana jaffel, det är två tostade bröd med banan och sylt mellan som pressats i en smörgåsgrill. det var faktiskt gott, tro det eller ej. huset var jättefint!

Alek i dörren till vårt rum.

nåågot som också är speciellt för bali är alla dessa drikar. vi tog en på ett kafe, med kokosmjölk, kakaobönor, glass och banan. jättegott! detta var en förberedelse inför den tuffa shoppingen på markanden, här gällde det att pruta..
folk vi mötte efteråt var imponerade av vår fantastiska förmåga.

en liten lusch på det, sen var det dax för en yoga klass med utsikt över risfälten. eller yoga och yoga, den var på japanska och det var meditation, med det var som en behövlig avslappning efter shoppingen.

efter träning måste man äta, cafe var en klar destination.. här tog vi in fler drinkar och deras underbart goda mat. vi träffade även en kille ifrån australien som alek kände. jättetrevlig kille.. (bilderna till detta ska jag försöka fixa)

Bali - Fredag

börjades med frukost och bikram yoga. detta är en variant där man yogar i 42 graders värme. ända kravet är att inte lämna rumet under passet, lungt tänkte vi, visade sig vara svårare än vad vi trott!

efter en effektiv pruting fick vi även med oss två saronger..

sen var det dax för det stor eldprovet, efter lunchen - surfing

jag och johanna smetade på oss solkrämen gick ner till stranden raggade upp (blev uppraggade) en baliens. som tog 80 kr för en lektion på 2 timmar. stod vi inte en enda gång, behövde vi inte betala, men det löste vi båda. det var bland det roligaste jag gjort. det känns helt fantastiskt när man lyckas ta sig upp på brädan när en våg kommer och surfa ända in till standkanten.

men middagen var ännu mer svårsalgen. Tänk detta;

en restaurang med servering på stranden, en solnedgång och den bästa seafood jag någonsin ätit

kan inte bli mer en rätt, det kändes som en saga,, för bra för att va sann
en frihet med fötterna på bara sanden

efter några Bintang (lokala ölen) var vi på partyhumör, det var dax att testa det omtalade partylivet
så en kareokietaxi senare var vi på en uteservering igen. här träffade vi även på spanjorerna och gurra ifrån klassen

riktigt bra kväll, som avslutades med en drink i sky-garden! en bar med 5 våningar

Bali - Torsdag

efter en varm natt (vår fläkt var ur funktion för andra dagen i rad) vaknade vi och tog en god frukost, samma som dagen innan.
för att svalka oss begav vi oss till en stand som inte så många skulle känna till.. ett tips av chauffören från dagen innan
och den var helt underbar..

vi kunde gå ner till det helt turkosa vattnet och bada utan att behöva kättra över reve
n som dagen innan..

Johanna på en solstol..

Jag förstod plötsligt varför det låg en stor resort lite längre bort på stranden

ett litet problem bara, så fort vi lagt oss på solstolarna en mp3 redo, kom de balinesiska kvinnorna och ville ge oss massage, de slutade inte att tjata och tillslut tog vi en helkroppsmassage för 30 kr.. det stack iväg där..?!

en god lunch med frukt och inbakade bananpankakor med honung på till lunch, låter som paradiste? det var det..

lagom till eftermiddagsfikat dök en johanna upp på stranden med en bricka full med kaffedrinkar, och dem drack vi på samtidig som vi tittade på bröllopspar som fotades på stranden nedanför..

underbar dag med en mysig middag med två svenska killar som alek kände på kvällen. jag kan rekomendera fisken med balinesiska kryddor i bananblad med ris till!

Bali - Onsdag

Dagen börjades med en klassisk frukost som serveras här på Bali.. två tost, ett stekt ägg, marmelad, smör, kaffe och en liten fruktsallad..

sen bar det av mot en lite mer öde strand än vad kuta strand kunde erbjuda. vi tog oss ut mot vägen, fick prutat ner en sarong till 20 kr och fick hyrt en kille som skulle köra runt oss under dagen.

det första som hände var att vi hamnade i en kohage, på väg till stranden, men de är ju heliga här så det är ju ok eller?

efter en promenad i en liten gränd.. kom vi fram till en brant trappa som tog oss ner mot havet.. utsikten var underbar!

när vi kom ner förstod vi varför detta var en av Balis finaste stränder!

i dessa små husen fanns toalett mat och fika, en och annan surfare fanns det också!

men efter enunderbar dag på stranden med balinesiskt sumpkaffe med kondenserad sötmöjlk i bar det av till nästa ställe! ett aptempel och balinesisk traditionell dans

hade väntat mig massa vackra damer i den traditionella dansern, för det var dem man såg på bilden. Jag blev lite förvånad dä en manlig kör i kilt kom in och började göra massa läten. som ödlan som bor utanför vårat fönster brukar göra. Dansen utspelade sig på en plattform, med utsikt över havet och annu en underbar solnedgång

det fanns tre vackra damer.. men solnedgången var det bästa.

sen blev det middag på three house, Gado-Gado hette det, jordnötter, tofu tempe och en glassdrink på det! Jag gillar verkligen den balinesiska maten..

Bali - Tisdag

Nu går bussen eller jag menar flyget om två timmar.. vi måste åka nu..  panik!
(varför låter det alltid så här när man ska ut och resa?)
en tidig morgon var det äntligen dax för mig och johanna att ta flyget till Bali. vi hade till och med fixat en upplåst nödutgång så att vi skule kunna gå ut från dormet innan det öppnat.

en snygg johanna vi vårt bussstopp vid skolan.
för att komma till flygplatsen var vi tvungna att ta buss till main station och buta till flybuss.. detta tar ca 2 timmar (om man har tur med trafiken) det var några passagerare som hade lite bråttom. de satt som på nålar med en ängslig blick på trafiken och klockan. Vi tog resan med ro!

uppe i planet började resan med en påse nötter och en fin kaka.. och lite kinesiska till det ( bra av oss att ta med oss papperna då dessa användes flitigt under 1 timme, innan filmen började och maten serverades)

Resan började fint.. maten var bra på flyget.. men sen skulle vi av också och in i landet.. Gick lite sämre..

Vi hade fått reda på att vi skulle vara tvungna att köpa ett visum för att kunna ta oss in i landet. det skulle kosta 10 USD, så det fixade vi på Taiwans flygplats, betalade i visumkontrollen och när vi bara ska få stämpelen blir det stopp. vi skulle tydligen vistas på bali i 7 nätter och 8 dagar..(2 h för mkt) vi skulle betala 15 USD till, inga problem sa vi, men var fanns uttagsatomat? jo utanför kontroll av hanbagaget, så johanna fick stanna på ena sidan medan jag fick springa och ta ut pengar, men sen gick det fint!

väl ute slog värmen mot oss, det var riktigt varmt.. Aleksandra (johannas kompis som vi skulle besöka) hade varnat oss för att taxin försökte ta ut mer pengar. så tillslut fick vi resan till rätt pris.. bra av oss=) och vu nar vi på väg mot poppis 1. det är där man ska bo (alla svenskar bor där, har inte sett så mycket svenskar på hela resan)

Chauffören var riktigt nöjd när alek kommer och bankar på rutan då vi svängt upp utanför hotellet!

För att fira att vi faktiskt var på Bali blev det en avokadoshake och ett dopp i det blå på Kuta Beach!
sen satt vi och tittade på surfarna och såg solen gå ner vid horisonten

sen var det dax för middag och vi gjorde oss fina och gick till en mysig restaurang med en hollänska som alek träffat samma dag.

Vi han också förbi minnesplates för de som dog i attentatet mot ett hotell på bali år 2002

Imorgon så..

Hit åker jag om inte många timmar alls!

tillbaka!

Nu är jag tillbaka efter tentan. den var ändå lite svårare än vad jag hade trott, tur att vi pluggade så mkt som vi gjorde;)

tar en fika nu med jenny på rummet, ska egentligen ta tag i pckningen inför bali nu, men har inte kommit så långt.. undra varför man dra sig för att packa egentligen. men det är ju iallafall roligare än a att packa upp allt efter en resa.

ikväll blir det nog lite avskedsmiddag med pasta eller rent av ett besök på subway!

Tenta dax

Nu ska vi äta lite lunch,, sen blir det tenta för oss..
det har vart en lugn morgon, lite lugg och förberedande inför syugifterna vi ska göra i eftermiddag=)

så ska vi packa sen ochså. johannas kompis på bali, sa att det var ca 40 grader där nu..

längtar!

håll tummarna!

Påsk i bergen!

Detta var utsikten som mötte mig när jag vaknade och hade fixat frukost brunch hos gina!

Helt galet fint! tänk att vakan med denna utsikten var morgon..

men för att komma tillbaka till kvällen igår..
igår åket vi som sagt och handlade, massor med mat på ikea och carrefur!

sen åkte vi hem till gina och lagade mat.
det blev laxsnittar till förrätt (efter fördrink med snacks som svenska chips och rostade majs)

sen var det en huvudrätt med köttbullar och hamagjort potatismos med gräddsås och lingon

sen var det äpplepaj, som efter lite kallabalik fick försteka i smör och kanel, i en smörgåsgrill!

sen letade vi ägg som vi gömt och vispade äggtoddy, tod ca 3 timmar att vispa det.. men det var inte så gott när det väl var klart!

men det bästa var ändå pankaksfrukost, med glass yogurt ägg västerlänskt bröd och banan! lite äpplepaj blev det också..

annars var det en ganska så lugn kväll, men idag har vi endast pluggat!

nu ska vi snart äta lite middag här i vårt dorm.. men snart ska det bli ändring på detta, vi åker till bali om några dagar!

hos Gina!

nu ar vi hos gina i hennes lagenhet i bergen!
det ar sa fint har, men jag fixar bilder imorgon.
snart ska vi hugga in pa applepajen, efter alla goda kottbullar och laxsnittar!
efter detta blir det skattjakt efter aggen som vi gomt, jag och johanna, klart att det ar godis

love emma

sushi och rödvin med äpplecider?

fabriksvisiten var faktiskt riktigt trevlig, solen sken och det kändes som en sommardag

här sitter vi tillsammans med vår guide, en tjej som tog oss till stället (klänningen!)

vi hade den sötaste läraren! som översatte till eng för oss

vi fick gå runt och titta på alla dess uppfinnar och forskningscentra. det var hur bra som helst, tråkigt bara att det gick lite fort, då vi inte han se så mkt som vi ville, men det var allt ifrån värmade elementtavlor , ugnar, strykjärn och kokplattor av tyg till bambukläder och bakterieavisande filter.

en och annan provdocka och professor fanns också

här förklarar han att man testa träningskläder på levande människor, där av löpbanden=)

om mna svarade rätt på en fråga, fick man en panda kaka som också var en handduk!
klart att alla vi svenska studenter tog hem en var=)

efter denna ansträngning, blev det en efterlängtad coldstone, som idag var kaffeglass, med mandlar kolasås och någon snickerslikande godisgrej krossad i, det var det bästa på länge.

middagen på kvällen blev inte sämre, den bjöd på sushi, rödvin och äpplecider, en fin kombo, även om det inte låter så, cashinötter, friterade stora bönor och poppkorn med ost och saltsmak. de sista var så mkt godare än vad man hade kunnat vänta sig.

förresten, ska du ha poppkorn här är det söta, söta&salata eller de med ostsmak du kan välja på, finns inga naturella eller smör eller saltade endast!

nu är det dax för oss att krypa i säng och förbereda för morgondagen, då ska det ifxas och kanske målas ett och annat ägg också!

En kaffe på det!

PÅ frukosten=)

sitter på dormet och äter lite frukost nu, snart ska vi iväg på lektion och visa upp våra fantaskiska designs=)
sen blir et studiebesök på det. kanske lite vin ikväll också=)

det kan inte bli bättre, förutom vädret som idag bjuder på regn och det faktum att vi har en tenta på måndag!

det löser sig alltid!

love

catwoman, det jag det om någon månad..

börjar uppskatta det kinesika sättet att utföra yoga på, kommer att vara lika smidig som catwoman när jag kommer hem=)

påsken här i taiwan, börjar med ett studiebesök på en fabrik, sen blir det påskmiddag i Wolai, hos gina! eller påskmiddag och påskmiddag, det vi får tag på vill säga, men ägg finns det gott om iallafall=)

nu ska vi snart sova här på andra sidan jorden.

fick en nästan en uppenbarelse idag, eller nu ikväll! de tgäller att leva och ta tillvara på all tid som man har här!
det är faktiskt bara en gång i livet som man är här.

kinesiskan börjar ta sig också.. det känns inte längre så hopplöst,, kanske man lär sig lite ändå!

nu längtar jag till Bali, ännu ett utav de sakerna som jag gör för att ta tillvara på livet! det är till för att levas,, hahah ahr jag hört.

har fått två helt underbara telefonsamtal idag! tack för dem, ni inspirerar mig!

love emma

eftermiddagsfika..

efter en otroligt god amerikask hamburgare som vi tig i staden, är det dax för en eftermiddagsfika!

hoppas att ni har det lika fint hemma!

love

solen skiner.. skynda ut!!

idag skiner solen lite.. faktiskt, men man får var aglad för det lilla ibland!

vi har sytt lite nu på morgpnen, så snart blir det en busstur in till ximen, där vi ska försöka hitta något mysigt ställe att äta lunch på. äntligen komma ifrån vårat dorm=)

på fredag ska vi fira in påsken med en middag på en jättegod middag på en västelänsk restaurang. det ska bli riktigt fint,,
jag var inne och tittade på lite bilder ifrån bali,,

låter bilden tala för sig själv..
ser riktigt jobbigt ut ju.. behöver jag säga att jag längtar efter att ta fram bikinin?

love

ibland vet man inte vad som väntar en..

Idag ahr det regnat hela dagen, låter ju ganska så trist att börja vart inlägg, med att nu har det regnat igen.. men det det gör verkligen det här nere.

men inte så länge till! jag och Johanna har bokat en resa till bali. om exakt en vecka bär det av till värmen!

sitter just nu och syr på min sista bit=)

var en sväng förbi favoritaffären.. hiattde en jättesöt volangtopp, funderar på den, men kanske ska hålla min lite nu tills resan.

mandarinen fick en helt ny svängning idag, borta var minikjolarna och inne var jeans. vi har en kille som vikarie, och han bablade den första kavrten endas på kinensika.. ar lite svårt att hänga med,, fick förklarat för honom att vi inte kunde kinesiska alls.. eller inte de kinesiska karaktärerna iallafall.

love!

you never know whats comming for you!

idag är det skoljobb igen..
idag ska vi sy lite, för att fixa våra sömmar.

det är riktigt kallt idag igen,, det regnar inte med et är inte speciellt gott i luften. nu har alla elever börat återvända också, så vi behöver inte känna oss helt ensamma längre.

igår såg vi ännu en liten bit på benjamin button. den har så många bra meningar, den får en att tänka efter lite extra!

hoppas allas påsklov har börjat bra! här nere finns ingen som kallaspåsklov.

söndag!

Idag är vädret sämre igen,, men igår var det ju fint! vi är fortfarande fundersamma hur det kan gå ifrån riktigt varmt till jättekallt, bara över en natt..

idag har vi en lugan och fin dag här på dormet.. vi målar färdigt våra designs.. och bara slappar!

snart ska det nog bli lite mat på en pasta restaurang här en blir ifrån.. det kan bli riktigt fint..

hoppas allt är fint hemma. blir lite suger på ert vårväder nu. att bara ha en möjlighet att grilla lite och sitta ute och ta en picknink. vi kan i för sej sitta ute, så det är inte så farligt,, men grilla får man inte. tror inte att de har hört talas om det här.. här lagar man inte mat själv nämligen. alla fmailjer har inte kök.. frukost släpper de ut sina barn på morgonen för att köpa.. inte som hemma alls.

ibland kan man bara sakna det västerländaska  sätter att göra saker på.

så tråkigt att det tar så lång tid att ta sig någon stans hela tiden. det är ett helt projekt att ta sig in till stan för en fika eller brunch..

Wolai

Wolai!
här finns alla vattenfall och en underbar utsikt! det var värt de nästan 2 timmarna som det tog för oss att ta oss ner till den lilla byn.

denna kunde man åka en cabel car över till, det skulle finnas ett uppbyggt turistcentra där, men vi bestämde (såg inte alls säkert ut att åka över det stupet!) att vi skulle ta oss tillbaka närmare sommaren och vandra in i skogen och se de riktiga och orörda! men det va mäktigt..

en annan mäktig syn som mötteoss var den otroligt vackra byn när vi kom!

där det turkosa vattnet gick under de många broarna

så här ligger husen i bergsluttningar.. det är jättefint. människor på andra sidan gick i vid klipporna och badade

sen tog vi en lite trail upp till fallen

de gamla vagnarna vi trodde att vi skulle behöva åka med!

utsikten ifrån fiket som låg vid stationen!

trail vägen, hur mysig som helst!

sen efter detta äventyr ringde Gina =)

'hon bor i ett område som ligger nära detta! och vi bestämde oss för att laga middag och fika tillsammans! det blev lite svensk wok, nötter, kaffe, någon sortskaka eller rulle som skulle ligga i frusen för att bli kall och en läskande drink, gjord på vin och äppelcider.
jag kan säga att jag var lite skeptisk mot den blandrningen, men det var hur gott som helst. vinet var så sött stt det gick fint ihop med cidern!

sen blev det hemgång, det var nästan så att vi inte blev insälppta på dormet. bussen vi tog hem, tog över 2 timmar. det var helt galet, så kl tolv stod vi och knackade på dormet! men vi blev insälppta som tur var! det händer alltid massa kul när vi ska ge oss ut!

en varm bastu!

det blev lite träning och en varm, bastu och jättgod mat=)

johanna kom hem också! hon hade med sig den finaste väskan.. jag blev hur glad som helst, annars var det en ganska så ointressant fredag. det fanns inte alls så mkt att göra vi ladde inför morgondagen=)

en varm pool tack!

idag bär det av till ett sports center i taipei med spa avdelning! kan ju inte bli helt fel.. sen kanske man inte ska ha för höga förhoppningar, men ändå!

johanna kommer också hem idag! spännande värre!

kulturella? självklart!

Idag har vi vart på ett utau världens fem viktigaste museum, med massa kinesiska vaser, tecken och buddas! väldigt gripande faktiskt..

men sen blev det en bok (hittade äntligen en pocket på eng) och en subway och en kaffe på starbucks.. här satt vi ett tag och myste innan vi begav oss till nattmarkanden shida. här ramlade vi runt och hittade både det ena och andra trevliga. det finns så mycket konstig mat.. provade något thailandskt i rullar, jättegott faktiskt!

det hände en väldigt otrevlig ska också!
när vi stod och väntade på bussen, kommer en snorig kort kvinna med munskydd skrikande mot oss.. hon börjar skrika och slå mot oss.. uindera om det kan ha vart någon formel hon utläste.. de andra frågade vad som hänt på bussen, och vi sa att vi inte viste.. men de sa också att de inte kunde höra vad hon sa,, men vi antar att de inte ville, och bäst är väll det kanske!

nu skla vi sova efter en lång dag! sanna det var jättekul att prata med dig, hahh du får vara inne mer nu!

Nu har jag bokat!

I maj åker vi till filipinerna

har vart vid 101 nu och hittat cheap monday och tittat i den galerian där det låg. riktigt tuffa grejer, där unga designers säljer sina grejer!

kuddar och inreding och kläder! absolut min favoritbyggnad där!

sen blev det en gosig falafel på favostället- nu ska vi mysa ner oss i min väldigt hårda säng och titta på lite film=)

love

Boka eller inte boka det är frågan!

Sitter mitt i asien! det skulle vara varmt sa man, men det har inte vi märkt av!
sitter på vårt dorm och fryser, har upptäckt att allt har stängt..

har en flygbiljett till thailand på nätet som vi kan boka! det är nästan så att vi sitter här och längtar bort till värmen!
annars har vi massa dagar här att fördriva, emn det kan ju vara mysigt med något  museum.. osv1

ja vi får se hur det bilr.

igår var en riktigt dålig dag! inget gick rätt, allt gick verkligen fel!
ni vet då man har en sådan dag som inte funkar riktigt.. eller alls!

men det blev ett ikea s äpplepaj igår=) italiensk gratinerad pasta och en film på det!
detta efter att av i ca 25 min förklart att vi ville ha mexikansk mat i mataffären, vilket de inte hade (i sverige finns ju all sortes mat? eller). vi lyckades hitta en kyckling i allafall innan vi gav upp. vi bad om att få den delad. kocken eller grillarkillen tog upp den största kniv jag sett och hackar ner hela! ska då tillägga att huvudet ses som det bästa, så huvud hals och annat gottit hamnade i hacket!

nu ska vi se om vi får lite skola gjort! det måste också göras.. får se om jag ligger å stranden imorgon då=)